SEKALUNG BICARA SETITIS TINTA

Selasa, 13 Oktober 2009

KENANGAN

Semalam tamat peperiksaan Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah {PMR}.. tapi tu hanyalah
bagi anak-anak yang berumur 15 tahun.. bukan apa.. aku teringatkan kisah semasa anakku
yang nombor tiga... masa itu seingat aku pada tahun 1998. yer umurnya 12 tahun dan sedang
menduduki peperiksaan UPSR darjah 6.
Kisah ini memang tidak boleh aku lupakan walaupun bila-bila. Ketika itu, masih ada lagi
murid-murid sekolah mengambil PTS darjah 3. Jadual peperiksaan selalunya bersaing dengan
jadual peperiksaan upsr.

Nak dijadikan ceritalah... pada hari isnin peperiksaan bermula pukul 9.00 pagi setelah peperiksaan
pts selesai, jadi anak aku ni pun memulakan langkah kesekolah lewat la sedikit. Tetapi bila tiba
hari selasa pula ingatlah peperiksaan upsr bermula seperti semalam, jadi anak ku pun melewatkan
kedatangannya kedewan peperiksaan.. semasa itu aku memang mati-mati ingatkan jadual seperti
semalamnya...

Lebih kurang dalam pukul 9.00 guru yang mengendalikan jadual peperiksaan datang kerumah
dan bertanyakan anak ku...kenapakah dia tak datang periksa.. kerana peperiksaan sudah
bermula dari pukul 8.30 pagi lagi. Gedebuk jantungku bergetar laju, bagai nak pitam kejap,
apa tidaknya,, simamat ni duk lagi berdendang dalam bilik air tengah mandi , macamlah dia
tak kesah... aku memang naik angin satu badan. tak tau dah nak buat ape-ape lagi ni....
apa lagi bila aku memberitahu yang peperiksaan Matematik kertas 2 dah nak
tamat... bagai lipas kudung simamat ni bersiap diri. dengan sabun masih melekat atas kepala,
apa dia kisah, inilah yang nak aku ceritakan.

Akupun menghantarkan simamat ini kesekolah, muga-muga sempatlah dia menduduki pepe
riksaan ini.. sambil mulut berleter dan rasa-rasa nak ku tampar jer anak ku ini.. masih sabar
lagi...didewan peperiksaan aku lihat mamat ni relaks jer menjawab kertas matematik dan
sempat lagi tunjuk tanda good kat aku..heee sabar jer....maklumlah masa habis untuk men
jawab soalan hanya tinggal 20 minit lagi.. bayangkanlah..... memang aku rasakan habislah
mamat ni.. dapat ker dia menjawab kertas soalan tersebut. Last2 aku pasrah jer la pada tuhan
mana tau anak aku dapat melakukan yang terbaik

Bila tamat tempoh peperiksaan,, guru yang menandakan kertas matematik kertas 2 memberi
tahu bahawa jawapan yang simamat ni telah didapati salah hanya satu sahaja......aduiiii memang
sah la anakku ini seorang yang bijak dalam subjek matematik... bukan aku nak membangga diri
tapi itulah kenyataannya dan tatkala keputusan peperiksaan upsr keluar lebih satu bulan kemu
diannya anak ku mendapat keputusan A pada subjek matematik.....

Kini anak ku telah pun berusia 23 tahun dan sekarang ni telah pun menjawat jawatan JuruAudit di salah sebuah syarikat di Kuala Lumpur.. aku ceritakan kisah ini bukannya semata-mata untuk
bersikap membangga diri.. tapi aku ingin mengimbas kembali kenangan lalu dan aku masih ingin
melapaskan ucapan terima kasih ku kepada beberapa orang guru-guru yang telah mendidik
dan mengajar anakku semasa bersekolah rendah dahulu.....

Terutama sekali guru yang bernama Cikgu Ding.. beliau mengajar subjek matematik diSekolah
Lelaki Bandar Kluang... dia yang banyak memberi tunjuk ajar kepada anak ku dan selalu men
gambil mamat ini bertanding dalam pertandingan Bijak Sifir antara sekolah-sekolah Daerah
Kluang. Tidak ketinggalan juga ingin aku mengucapkan ribuan terima kasih juga kepada seorang
lagi guru matematik iaitu Cikgu Hajjah Najidah dari Sekolah Kebangsaan Kampong Jawa Segamat. Kerana cikgulah Amran Mohd Husni telah menjadi manusia yang berjaya dalam
bidang Perakaunan Professional dalam jurusan ACCA. Kini jasa dan penat jerih cikgu
mengajar dan mendidik anak ku telah membuahkan hasil.... Terima Kasih cikgu dan jasa anda
berdua hanya kepada ALLAH sahaja aku serahkan semuga anda berdua dirahmati dan dilindungi dan dimurahkan rezeki..............

Label:

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama